sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Tuoksujen maailmaa

Hajuvesien myynti nousee aina selkeästi joulun alla, ne ovat oiva lahja, sekä tuoksuista löytyy ihania lahjapakkauksia jokaiseen makuun. Halusin kirjoittaa muutaman sanan siitä, mitä hajuvedet oikein ovat.

Hajuvesi (etenkin vahvimpana pitoisuutenaan myös parfyymi (lat. per fumum, ’savuna ilmaan’)) on alkoholipohjainen, tuoksuva kosmetiikkatuote, jota käytetään antamaan miellyttävä tuoksu. Sen pääasiallisina ainesosina ovat kuljetinaineena toimivan alkoholin lisäksi erilaiset tuoksuvat yhdisteet tai aineet, joita tuotetaan synteettisesti, kasveista tai vähäisessä määrin eläinkunnan tuotteista. Näin wikipedia kuvaili hajuvettä.

En ole yhdenkään hajuveden inciä vielä purkanut, mutta useimmista netti-kirjoituksista selvisi, että eläinkunnan tuotoksia käytetään vähemmissä määrin enää hajuvesien ainesosana, johtuen niiden hankalasta saatavuudesta sekä hinnasta. 


Hajuveden suunnittelee parfymööri, eli henkilö joka on 7-vuotta alalla suunnitellut tuoksuja, ja osoittanut kykynsä hajuvesien suunnittelijana. Hajuveden suunnittelu sekä tekoprosessi kestää useita viikkoja, kuukausia ja jossain tapauksissa jopa vuosia. Hajuveden koostumus on pääsiosin vettä, alkoholia sekä tuoksutiivistettä jossa voi olla 50-100 erilaista ainetta. Hajuvesi luokitellaan sen mukaan kuinka pitkään sen tuoksi iholla kestää.

parfyymi15–40 % (yleensä 20 %) tuoksutiivistettä
parfum de toilette eli eau de parfume10–20 % tuoksutiivistettä
eau de toilette5–15 % tuoksutiivistettä
eau de cologne2–5 % tuoksutiivistettä
parfyymideodorantti, partavesi1–3 % tuoksutiivistettä

Mielestäni ylläoleva kuva kertoo hyvin tuoksun vahvuudesta. Parfyymin tuoksu kestää iholla noin 6-8 tuntia kuin taas eu de cologne kestää vain muutaman tunnin.

Minne tuoksu tulisi sitten suihkia? Paras olisi suihkutella hajuvettä kaulan, ranteen, kyynervarren, nilkan tai polvitaipeiden sisäpuolelle. Hajuvesi muuttuu aina iholla hieman erituoksuiseksi kuin mitä se on suoraan pullosta.  
Hajuvettä voidaan kuvailla sen tuoksunuottien kautta asiakkaalle. Hajuveden todellinen tuoksu tulee esille kolmessa eri vaiheessa. Ensimmäisenä aistitaan latvatuoksu, se muodostuu niistä ainesosista jotka haihtuvat nopeimmin iholta pois, kuten esimerkiksi sitrus. Seuraavana aistitaan sydäntuoksu joka kehittyy noin 10-15 minuutin kuluttua hajuveden suihkuttamisen jälkeen. Juurikin sydäntuoksun mukaan tuoksua kuvaillaan. Sydäntuoksua voidaan kuvailla rikkaaksi sekä täyteläiseksi ja se muodotuu esimerkiksi kukista. Viimeiseksi aistitaan juurituoksu, se koostuu suurimmista molekyyleistä jotka auttavat edellämainittuja latva sekä sydäntuoksuja pysymään iholla kauemmin. Juurituoksuna voidaan käyttää juurikin eläinperäisiä ainesosia kuten myskiä tai synteettistä ambraa. Lopputuoksu kehittyy iholle vasta useiden tuntien jälkeen kun hajuvettä on iholle suihkutettu. 

Haluan vielä kirjoittaa muutaman sanan hajuvesien tuoksuperheistä, tämä on juurikin se mikä itselle tuottaa vaikeuksia. Hajuvesien perinteisiä tuoksuperheitä ovat: sitrustuoksut, kukkaistuoksut, saniaismaiset tuoksut (fougère), chypre-tuoksut, itämaiset tuoksut, puun tuoksut ja nahkaiset tuoksut. Miesten tuoksuissa näistä suosittuja ovat etenkin saniaistuoksut, puun tuoksut ja nahkaiset tuoksut.  
Kukkaistuoksut ovat suosituin tuoksuperhe, ne ovat kevyitä ja naisellisia. Se mikä myös vaikuttaa paljon tuoksun valintaan on millaisessa pullossa se on, ja millaisen markkinoinnin kyseinen tuoksu on saanut. Mielestäni loistavana esimerkkinä tässä toimii Diorin J' Adore tuoksu. Kyseisen hajuveden televisio mainos on jo itsessään mielikuvia herättävä. Mainoksessa kuvankaunis Charlize Theron esiintyi itsevarmana ja uhkeana. Kukapa ei haluaisi olla kuin hän? Tai edes tuoksua samalta? 






Ensimmäinen video on kuin kaunis lyhytelokuva, ja toinen on taas Suomenkin televisioissa nähnyt mainos. Muutamaan otteeseen asiakas on tullut kysymään jotakin tuoksua sen perusteella kuka tuoksua on mainostanut. Tuoksu herättää selkeästi tälläisillä mainoksilla mielenkiinnon, ja sitä tullaan liikkeisiin asti kokeilemaan. Ainoa hankaluus johon olen törmännyt on, että tuoksuja on paljon. Se mikä minusta tuoksuu taivaalliselta saattaa tuoksua jonkun muun mielestä aivan kamalalta. Onneksi http://www.fragrantica.com/ nettisivu auttaa usein oikean tuoksun etsimisessä. Sieltä on muutaman kerran etsitty tuoksuja jonka nimeä ei muista, tai jota on valmistettu joskus vuosia sitten. Äärimmäisen mielenkiintoista seikkailla tuolla sivustolla ja katsoa millaisia erilaisia tuoksuja on tarjolla.
Miten te lähdette suosittelemaan asiakkaalle tuoksuja? 

-Cristiina 

4 kommenttia:

  1. Tässä olikin kivasti tietoa hajuvesistä! Omasta mielestä hajuvesien myynti on kovin vaikeaa, johtunee varmaan siitä etten niistä juuri mitään tiedä ja että tuoksuja on vaikea kuvailla asiakkaalle.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen postaus! Hajuvesiä tosiaankin ostetaan paljon varsinkin joululahjaksi tai muuksi lahjaksi, mutta myös itselle. Usein asiakas tietää, millaista tuoksua on tullut hakemaan (voimakas,mieto,kukkainen,mausteikas, tumma). Jotkut asiakkaat tulevat tuoksuttelemaan uutuuksia. Asiakkaalle, joka ei oikein tiedä millaista tuoksua haluaa, tuoksutan ensin sellaisia, joista itse pidän, tai jotka mielestäni voisivat sopia asiakkaalle, esimerkiksi iän perusteella. Tuoksuja kokeillaan ensin tuoksulapuille, ja kun valinnanvaikeus on enää kahden tuoksun välillä, voi tuoksuja suihkaista omiin ranteisiin, ja tunnustella ja haistella miltä tuoksu tuoksuu omalla iholla.

    Aika helppo on lähteä suosittelemaan tuoksuja, kun tietää jo ennestään esimerkiksi ääripäät. (hyvin voimakas, hyvin kukkainen, todella mieto, "vesituoksu") Asiakkaan mielipiteiden mukaan lähden etsimään sopivampaa hajuvettä.

    VastaaPoista
  3. Tosi mielenkiintoinen postaus! Tästä tuli hyvää ja uutta informaatiota mullekkin!:) itellä on suht helppo ehdottaa asiakkaalle tuoksuja kun meillä ei ole muutakuin body shopin omat tuoksut, joita on tullut tuoksuteltua paljon, joten on helppo kysyä asiakkaalta haluaako hän raikkaan tuoksuista vai vähän vahvempaa tai kevyempää ja niin edespäin! Tuoksulapulle on helppo antaa asiakkaan tuoksuttaa tuoksua, mutta se tuoksu saattaa muuttua kun sitä suihkauttaa iholle. Yleensä jos asiakas on vähän epävarma tuoksusta, niin sitä kannattaa kokeilla iholla. Hajuvesiä on todella vaikea ostaa lahjaksi ellei ennestään jo tiedä tykkääkö kukkaistuoksuista, mausteisista, voimakkaista, kevyemmistä, raikkaista..

    VastaaPoista
  4. Meillä on myynnissä Tom Fordin hajuvesiä, niissä on normaaleja sekä öljypohjaisia, ja myöskin Jo Malonen hajuvesiä. Kaikki ovat unisex eli miehille sekä naisille tarkoitettuja. Oon huomannut, että kadulla kävellessä tunnistan jos jollain on esim Tom Fordin hajuvettä ja tiedän heti mikä hajuvesi on kyseessä! Mielenkiintoinen postaus!

    VastaaPoista