Aloitan top-jaksoni 24.10. Vantaan Jumbon Emotionissa. Myymälä on minulle itselleni hyvin tuttu, asun itse Vantaalla ja se on minun lähin Emotion liikkeeni. Liike on minusta pieni ja kodikas, se houkuttelee kuluttajan sisään juurikin sillä, ettei se ole niin suuri kuin esimerkiksi Hakaniemen Emotion. Emotion kuuluu HOK-elanto konserniin (eli siis s-ryhmään), ja on siis Sokoksen alainen myymäläketju.
![]() |
Emotion-liike löytyy kohdasta 113, ja kuten jo kartasta voi todeta, liike on hyvin kompaktin kokoinen. |
Lisäksi Emotioneissa on meikkauspalvelu sekä mahdollisuus ripsien ja kulmien kestovärjäykseen ja Itäkeskuksessa teemme myös korvien rei'itystä. Asiakasomistajille tarjoamme kuukausittain vaihtuvia asiakasomistajatarjouksia sekä Bonuksen kaikista ostoista."
Kun liikkeeseen astuu sisään, näet ensimmäisenä kaikki houkuttelevat ja kauniit hajuvesipullot. Kävellessäsi syvemmälle liikkeeseen tulee vastaasi ihonhoitotuotteita eri sarjoittain, kosmetiikkaa ja sen jälkeen tulevat kaikki hiustarvikkeet. Liikkeen aivan perällä toimii parturi-kampaamo Salon klipsi. Olen käynyt Salon Klipsissä joskus muinoin kulmakarvojen muotoilussa ja värjäyksessä, joten se on minulle vain hämärästi tuttu. Minun käsitykseni tulevasta top-paikastani on, että se on kompaktin kokoinen liike, jossa löytyy selektiivistä, semi-selektiivistä sekä markettikosmetiikkaa. Liike tarjoaa myös terveystuotteita sekä koruja. En ollut tietoinen esimerkiksi korvien rei'ityksestä tai rakennekynsien teosta, en ole koskaan liikkeessä vieraillessani nähnyt niitä tehtävän. Liike on kattavasti auki kauppakeskuksen aukiolojen mukaan, joka mahdollistaa asiakkaille mahdollisimman laajan asiointiajan.
Sokoksen omilla sivuilla mainitaan tuotevalikoimasta:
Kosmetiikan ja tuoksujen huippumerkkejä naisille sekä miehille:mm. Lancôme, Dior, Chanel, Biotherm, Yves Saint Laurent, Clinique, Boss, L´Oréal Paris, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Marc Jacobs, Diesel, Guess, DKNY, Ralph Lauren, Burberry, Joe Blasco, Lumene, Nivea, Garnier, We Care Icon, Maybelline, Max Factor ja Dr Hauschka
Hiuksille:
mm. Tigi, Wella, Cutrin, SP, Schwarzkopf, Goldwell, KMS, Paul Mitchell, KC Professional ja Four Reasons
Kuitenkin mainitaan, että tuotevalikoima vaihtelee myymälöittäin. Osaa tuotteista saattaa saada vain esimerkiksi Helsingin Sokoksen päämyymälästä. Tiedän, että Jumbon Emotionista löytyy melkein suurin osa kyseisistä ylläolevista merkeistä. On kuitenkin mielenkiintoista kuulla, miten juurikin jokin tietty merkki on valittu pienempään myymälään ja millä syyllä jokin toinen on jätetty pois. Kaikkia tuotteita ei ole tarjolla niin, että niistä löytyisi koko sarja vaan esimerkiksi Marc Jacobsilta löytyy ainoastaan hajuvesiä Emotionin valikoimasta. Ja pystyykö edes tällainen pieni Emotion vaikuttamaan siihen mitä he tarjoavat asiakkailleen vain tuleeko niistä tietoa esimerkiksi ylemmältä taholta. Mielestäni Jumbon Emotionissa ei vakituisesti ole minkään merkin konsulentteja töissä päivittäin, mielestäni konsulentit vain vierailevat myymälässä. Emotioneissa keskitytään tietyin aikavälein eri kosmetiikkabrändeihin (juuri nyt tulossa taitaa olla YSL), jolloin uskoisin olevan maahantuojan konsulentit paikalla.

Emotioneissa järjestetään usein ostotempauksia, juurikin viimeviikolla oli 3+1 päivää (myös kutsu kauneuteen on hyvin suosittu), jolloin oli runsaasti tarjouksia eri tuotteista. Juurikin nämä tempaukset ovat hyvä keino saada kuluttajat liikkeelle. Emotionissa asioidessaan asiakas voi myös kerätä s-bonukset itselleen, s-kortin kanssa saattaa myös saada alennuksia joistakin tuotteista niiden ollessa s-tarjouksessa. Mainostus tapahtuukin hyvin paljon Sokoksen/s-ryhmän jäsenille, mainos voi olla esimerkiksi uutiskirjeen kautta tai ihan postin mukana tuleva paperinen mainos. Emotion löytyy myös Facebookista sekä instagramista, valitettavasti Jumbon emotionilla ei löytynyt omia facebook-sivuja. Heidän tiedotteitaan löytyy kuitenkin esimerkiksi kauppakeskus Jumbon facebook-sivuilta. Juurikin esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat kanavia joista tieto leviää nopeasti, tieto tavoittaa monia sekä itse kuluttuja voi osallistua jakamalla esimerkiksi omia kuviaan ostoksistaan. Asiakaspalautteitakaan ei pystynyt lukemaan itse Jumbon emotionista, Sokoksen sivuilta löytyi kuitenkin vaivattomasti keino mitä kautta palautetta voi antaa.

Ensimmäisessä harjoittelussa olin töissä kauneus- ja wellneskeskuksessa nimeltänsä AllSenses. Hoitolassa oli uniikki Hollantilainen sarja Cenzaa, jonka maahantuojana hoitolan omistaja toimi. Sarja oli hyvin mielenkiintoinen ja miellyttävä, se oli helppo oppia niin, että sitä pystyi käyttämään asiakkaille hoitojen aikana. Hoitolassa tunnelma oli myös hyvin rauhallinen ja keskityin tekemään vain hoitoja. Työ oli todellakin juuri käsillä tekemistä, ja kaikista tärkein oli se tunne minkä jätit asiakkaallesi. Kaikki työntulokset eivät näkyneet asiakkaalle heti, mutta se tunne mikä heille jäi hoidon jälkeen päällimmäisenä oli se mihin halusin panostaa.
Emotionissa sarjavalikoima onkin hyvin laaja, ja sen oppimiseen edes pintapuolisesti menee intensiivisesti koko 2,5kk harjoittelujaksoni. Uskoisin työn myös olevan paljon hektisempää kuin hoitola-jaksolla ja asiakkaita kohtaa päivän aikana enemmän useamman kuin hoitolassa yhden päivän aikana.
Odotan kuitenkin alkavaa top-jaksoa innolla, se on minulle kuitenkin aivan uusi kokemus. Haluan päästä konkreettisesti käyttämään oppimaani teoriaa.
-Cristiina
Muakin vähän jännittää, opinko sarjoja ollenkaan top-jakson aikana. :D
VastaaPoistaNoita on niin palojn tuolla, jos vaikk ayhden edes kunnolla ehtisi opetella :D
PoistaHahaa, sain kilpailijan Jumboon :D
VastaaPoista:D Haha, voidaan sit aina huudella toisillemme omista liikkeistämme!
Poista